مقاله: اميدهاي كنفرانس ژنو3 براى مردم سوريه چيست؟



كنفرانس ژنو (3)
مقدم:
قبل ا قبل از برگزاري كنفرانس ژنو3  مخالفان بشار اسد در رياض جلسه بزرگي را تشكيل دادند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسمه قضمانی، عضو ائتلاف ملی سوریه، در پایان روز دوم نشست مخالفان بشار اسد در ریاض، گفت:« نیروهای اپوزیسیون سوریه در ساعات باقی‌مانده امروز، درباره ۵۰ عضو تشکیل دهنده این هیئت به گفت‌وگوهای خود ادامه خواهند داد».
وی افزود:« با دو گروه قاهره و مسکو برای تشکیل یک هیئت جهت شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم در ژنو، به توافق رسیدیم».
 ائتلاف ملی سوریه، گروه قاهره و گروه مسکو و نیز شماری از نمایندگان گروههای شبه‌نظامی مخالف اسد، از جمله شرکت‌کنندگان در نشست ریاض هستند
 مانع اصلی به نتیجه رسیدن گفت‌گوهای گذشته در ژنو سرنوشت قاتل زنان وكودكان وهمه مردم سوريه  بشار اسد، جنايتكار جنگي است.  مخالفان، برکناری اسد را مقدمه گذر سیاسی در سوریه می‌شمارند، اما عوامل دولت جنايتكار بشار اسد ، هر گونه گفت‌وگو در این باره را رد می‌کند.  

كنفرانس ژنو3- درتاريخ 7 آذر 96 برابر با 29 نوامبر در ژنو تشكيل شد.
یحیی عریضی سخنگوی رسمی هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه اعلام کرد:
رژیم اسد در رابطه با عملیات انتقال سیاسی خود را به نادانی می‌زند. این رژیم بر بکارگیری خشونت علیه شهروندان بی‌دفاع سوری متمرکز است. مانند آنچه در غوطه شرقی دمشق می‌گذرد که منجر به‌شهادت صدها سوری شده است.

اسکای نیوز  درتاريخ 8آذر –96 درگزارشي اعلام كرد:
استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه دبیرکل به سوریه، بار دیگر توپ را به زمین شورای امنیت انداخت تا به‌عنوان یک وسیله فشار بر طرفهای بحران سوریه عمل کند. او می‌خواهد به قدرتهای بزرگ جهانی تأکید کند که خط سیر ژنو اصلی‌ترین مسیر برای پیشرفت در پرونده سوریه است. ما نیاز به حمایت ۵کشور عضو دائمی شورای امنیت داریم زیرا رژیم اسد و اپوزیسیون سوریه به ۵کشور عضو دائم شورای امنیت گوش می‌دهند. حضور آنها امکان به ثمر نشستن مذاکرات را تقویت می‌کنند و همگان در می‌یابند که این روند سیاسی از پشتیبانی شورای امنیت برخوردار است

هيئت بزرگ مخالقان سوري در نشست اخیر خود در ریاض خواستار عدم ایفای نقش بشار اسد در مرحله انتقالی شده بودند. مسکو که به عنوان ناظر در این کنفرانس حضور داشت، با اين درخواست مخالفت كرد. 

عصردو دسامبربرابربا 11 آذر96 هیأت رژیم اسد در ژنو اعلام کرد از مذاکرات صلح که سازمان ملل آن را هدایت می‌کند، عقب کشیده است و اشاره کرد که اگر اپوزیسیون از بیانیه ریاض ۲ که می‌خواهد برای اسد هیچگونه نقشی در دولت انتقالی داشته باشد، عقب‌نشینی نکند، هفته آینده برای از سرگیری مذاکرات حاضر نخواهد شد



بشار جعفری رئیس هیأت گفتگو کننده رژیم اسد گفت: این دور از مذاکرات برای او پایان یافته است و هیأت به دمشق باز خواهد گشت.
به نظر مي رسد كه اپوزسيون سوريه دست بالا را دراين مذاكرات دارد و متحد تر ازهميشه دراين كنفرانس شركت كرده است.
ضمن اين كه درصحنه بين المللي تحولات زيادي رخ داده ازجمله دوران مماشات اوباما به پايان رسيده است و آمريكا برهبري ترامپ نيز نمي خواهد كه خانواده بشار اسد نقشي درآينده سوريه داشته باشد.
رژيم ايران نيز ضعيف تر ازهميشه است.
نماينده رژيم اسد گفت كنفرانس را ترك مي كند درصورتيكه اين كنفرانس با وساطت سازمان ملل برگزاري مي شود وبراي حكومت بشار اسد، يك ضعف است كه بخواهد كنفرانس را ترك كند.
اگرفشار به رژيم ايران و حزب الله لبنان دررابطه با تروريسم، موشك پراكني، بي ثبات كردن منطقه بشتر باشد براي مردم سوريه دستاورد بيشتر خواهد داشت و مي توانند با اتحاد و كمك بين المللي، اسد جنايتكار را از صحنه آينده سوريه محو كنند و او را در دادگاه جنائي بين المللي محاكمه بكشند.
 مهم اين است كه اپوزسيون سوريه متحد باقي بماند و همه نسبت به قائل نشدن نقشي براي بشار اسد جنايتكار در آينده سوريه يكصدا باشند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مهرداد نوشين«بگلرى» فرزند دلاور وفداكار مردم لاهيجان

قتل جوان متاهل با دو دختر ۷ و ۹ ساله در ملایر توسط نیروی انتظامی جنایتکار

رضا لاقيد درمرداد سال 65 در جنگل دردرگيرى با پاسداران به شهادت رسيد