درسبد اجلاس سوچى براى خامنه اى كلوچه است يا سنگ؟!


روز چهارشنبه درشهر سوچي روسيه يك اجلا س ، سه جانبه بين پوتين، اردوغان وازطرف ولايت فقيه ، حسن روحاني برگزارشد.
عوامل باند روحاني اين جلسه را با عنوان «اتحاد استراترژيك – مثلت ثبات» در منطقه عنوان كردند
ولي واقعيت چيست، آيا اجلاس درجهت صلح در سوريه بود اهداف صلح آيا برا ي هر سه كشور فوق بخصوص ملاهاي ايران  به يك معنا ست؟
نکته محوری این است که در بیانیه پایانی بر وحدت سوریه، برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر ملل‌متحد و تدوین قانون اساسی جدید، تأکید شده است؛ اما نکته مهمتر در این ماده آن است که بر قطعنامه 2254 به‌عنوان مبنای گفتگوهای صلح تأکید شده است. خود قطعنامه 2254 بر مبنای کنفرانس «ژنو یک» تنظیم شده که در آن ضرورت تشکیل دولت انتقالی تصریح شده، دولتی که به‌طور ضمنی بدون بشار اسد تعریف شده است. قطعنامه 2254 همان قطعنامه‌یی است که رژیم آخوندی پیوسته با آن مخالفت می‌کرد و اگر بر مبنای این قطعنامه انتخابات آزاد برگزار شود، نظر اپوزیسیون سوریه تأمین شده است
بنا بر اين وقتي كه بحث انتخابات آزاد زير نظر ملل متحد وتدوين قانون اساسي جديد باشد نمي تواند مورد پسند رژيم باشد
همزمان با اجلاس «سوچی»، کنفرانس بزرگ اپوزیسیون سوریه در ریاض با حضور ديميستورا نماينده ويژه ملل متحد درسوريه برگزار شد كه اين وزن اپوزسيون را مي رساند كه سازمان ملل در اين كنفرانس شركت كند.

خبرگزاری رویتر (۲آذر) از توافق گروه‌های مختلف اپوزیسیون اسد بر سر بیانیه پایانی نشست ریاض خبر داده و اپوزسيون  خواستار کناره‌گیری اسد حتی پیش از تشکیل دولت گذار شدند


 
پس از کنفرانس «سوچی»، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد نیروهای آمریکایی تا برقراری ثبات، در می‌مانند. این در حالی است که روحانی در «سوچی» گفته بود كه نيروهاي خارجي بايد خاك سوريه را ترك كنند كه منظور ش نيروها آمريكايي بود. اما به نظر مي رسد كه درگفتگويي كه پوتين و ترامپ تلفني با هم داشتند در مورد باقي ماندن نيروهاي آمريكايي درسوريه به توافق رسيدند ورضايت ترامپ از اين گفتگو به نظرمي رسد به اين موضوع بر ميگردد.
خبرگزاريبلومبرگ درتفسيري نوشت كه موضعگيري جيمز متيس وزير دفاع آمريكا كه « ما درسوريه مي مانيم مقابله دولت آمريكا با رژيم ايران در زمينه سوريه است.
به نظر نمي رسد كه در زنبيل كنفرانس يك روزه سوچي كلوچه اي براي رژيم باشد اگر سنگي به طرف آن پرت نكنند.
با توجه به توافق آمريكا با روسيه در سوريه، آيا روسيه باز هم منافع رژيم را درسوريه درنظر مي گيرد يا اينكه به منافع درازمدت خود با آمريكا مي انديشد.





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مهرداد نوشين«بگلرى» فرزند دلاور وفداكار مردم لاهيجان

قتل جوان متاهل با دو دختر ۷ و ۹ ساله در ملایر توسط نیروی انتظامی جنایتکار

رضا لاقيد درمرداد سال 65 در جنگل دردرگيرى با پاسداران به شهادت رسيد