سپاه پاسداران عامل انفجار مقر نیروهای حافظ صلح درلبنان

سپاه پاسداران عامل انفجار مقر نیروهای حافظ صلح درلبنان

در روز اول آبان ۱۳۶۲برابر با ۲۳اکتبر سال ۱۹۸۳یک بمب‌گذار انتحاری یک تانکر آب را در پادگان نیروهای تفنگدار آمریکا در بیروت منفجر کرد که طی آن ۲۴۱تفنگدار دریایی جان باختند.
در همین روز یک تروریست انتحاری دیگر پادگان چتربازان فرانسوی را در بیروت هدف قرار داد که بر اثر آن ۵۸سرباز کشته شدند. در این بمبگذاری حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره (معادل ۱۵تا ۲۱هزار پوند تی. ان، تی) با دو کامیون به داخل ساختمانهای صلح‌بانان نیروهای چندملیتی در لبنان (MNF) مخصوصاً تفنگداران نیروی دریایی آمریکایی و نیروهای مسلح فرانسه منتقل و منفجر شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل‌متحد بودند که برای خاتمه دادن به جنگ داخلی لبنان در آن کشور مستقر شده بودند. پس از این اقدام جنایتکارانه، گروه تروریستی جهاد اسلامی از گروه‌های دست پرورده رژیم ایران، مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت.

سپاه پاسداران عامل انفجار مقر صلح‌بانان - (از راست: محسن رضایی، انیس نقاش، محمد صالح الحسینی و محسن رفیقدوست ـ بیروت، ۱۳۵۹) 

در اوایل سپتامبر ۱۹۸۳، گروه تروریستی حزب‌الله به‌ کمک سپاه پاسداران و با فرماندهی پاسدار حسین دهقان پادگان شیخ عبدالله را تصرف کرد. این پادگان پایگاه اصلی نیروهای ارتش لبنان در دره بقاع بود و پس از آن به امام علی موسوم شد و تبدیل به مقر فرماندهی مرکزی سپاه پاسداران گردید. از همین پادگان بود که سپاه پاسداران نیروی نظامی حزب‌الله را کنترل و کنار این گروه حمله به مقر نیروهای حافظ صلح در بیروت را هدایت کرد. این حمله توسط سازمان جهاد اسلامی و تحت فرماندهی تروریست معروف عماد مغنیه انجام شد. دستور حمله به نیروهای چندملیتی در بیروت ابتدا از سپاه پاسداران به سفیر ایران در سوریه آخوند محتشمی‌پور منتقل شد و سپس وی این دستورات را به نیروهای سپاه پاسداران در لبنان ارسال کرد و سرانجام بودجه لازم و آموزش‌های عملیاتی توسط سپاه پاسداران در بیروت زیر نظر فرمانده آن یعنی حسین دهقان ارائه شدند.




سازمان جهاد اسلامی در حقیقت شاخه عملیاتی ویژه‌یی بود که تا زمان برچیده شدنش در سال ۱۹۹۲تحت هدایت مشترک حزب‌الله و سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد. پس از حمله تروریستی علیه نیروهای حافظ صلح بود که فرانسه اقدام به حملات هوایی به منطقه دره بقاع کرد و پایگاههای وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داد. آمریکا هم در پاسخ به این اقدام تروریستی عملیات علیه ''پایگاه شیخ عبد الله'' در نزدیکی بعلبک را طرح‌ریزی کرد. جایی که در آن نیروهای سپاه پاسداران شبه‌نظامیان گروه تروریستی حزب‌الله را آموزش می‌دادند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مهرداد نوشين«بگلرى» فرزند دلاور وفداكار مردم لاهيجان

قتل جوان متاهل با دو دختر ۷ و ۹ ساله در ملایر توسط نیروی انتظامی جنایتکار

رضا لاقيد درمرداد سال 65 در جنگل دردرگيرى با پاسداران به شهادت رسيد